Du är här

Share page with AddThis

Golfpotential värd $35 miljarder

Utveckla golfen
08.05.2017

Potentiella kvinnliga spelare skulle kunna tillföra 317 miljarder kronor till den globala golfekonomin. Ändå utgör kvinnor endast 24 % av golfspelarna globalt.

Det visar en banbrytande global studie av kvinnor och golfspel som genomförts av ett oberoende internationellt marknadsundersökningsföretag på uppdrag av Syngenta.

I den nya rapporten, "Det globala ekonomiska värdet av fler kvinnliga golfspelare", har 14.000 personer i åtta länder i Nordamerika, Europa och Asien tillfrågats.

 

Resultaten visar att 29 % av de kvinnor som inte spelar eller som slutat spela golf är antingen intresserade eller mycket intresserade av att börja spela inom de närmsta två åren.

Att vara utomhus, avkopplingen och att tillbringa tid med familjen är det som främst lockar icke-golfare.

Studien visar även att det är 38 % mer sannolikt att kvinnor tar med barnen för att spela golf, vilket tyder på att ett ökat kvinnligt deltagare skulle innebära att betydligt fler juniorer började spela.

När rapporten presenterades vid HSBC Golf Business Forum sade Syngentas globala chef för Lawn & Garden, Jeff Cox (bilden ovan, med Carin Koch): "För första gången har vi kunnat göra en bedömning av den globala efterfrågan på golf bland kvinnor samt uppskatta det potentiella ekonomiska värdet för golfen globalt.

Vår undersökning visar att miljontals kvinnor världen runt skulle vara intresserade av att börja med golf de närmaste två åren."

"Det är en enorm möjlighet för golfen. För att kunna ta vara på denna möjlighet, att få folk intresserade och börja spela, krävs det dock att golfen lyssnar och tillgodoser de behov som olika människor har."

 

Rapporten fokuserar på tre områden:

  • Det ekonomiska värdet av ett ökat kvinnligt deltagande
  • Förstå värdet av kvinnligt golfande
  • Kvinnliga golfare som en katalysator för att locka juniorer

Syngentas golfambassadör Carin Koch, lagkapten för Europas Solheim Cup-lag 2015 tillägger: "Som professionell golfare, som haft turen att få resa runt i världen, vet jag att golf är en sport som lockar både män och kvinnor. Som mamma till två barn vet jag också att golf är ett härligt sätt att tillbringa tid ihop med familjen."

"Ett resultat som jag tyckte var intressant var att familjeåtaganden och kostnader var de främsta orsakerna till att kvinnor slutar med golf, samtidigt som möjligheten att tillbringa tid med familj och vänner var sånt som lockade med golfen", säger Carin (ovan).

"Om golfen kunde bli mer kvinno- och familjevänlig finns det både en direkt och en långsiktig möjlighet att behålla och locka många fler kvinnliga golfare och att få barn att börja med sporten."

 

Undersökningen är en del av Syngentas kampanj "Frigör golfens sanna potential" och den första i en serie studier om Global kundförståelse.

Jeff Cox lägger till: "Den här rapporten är utformad för att hjälpa golfklubbar globalt att förstå sina kunder och skapa attraktiva erbjudanden.

"Jämnare könsfördelning är bra för sporten – och bra för affärerna. Det är också något som förväntas i ett modernt, globaliserat samhälle."

"Det globala ekonomiska värdet av fler kvinnliga golfspelare" kan laddas ner kostnadsfritt här.